Korttien laskeminen, osa 1: Intro ja REKO

Tässä luvussa emme opi mitään maailmaa mullistavaa, koska korttien laskeminen ei sellaista ole. Kaikki jotka pelaavat Bridgeä, Stud Pokeria, Rommia, Giniä, Herttaa jne – tietävät että pelattuja kortteja on seurattava. Korttien laskeminen on yksinkertaisesti oikea tapa pelata. Se on paljon helpompaa, ja paljon vaikeampaa, kuin suurin osa ihmisistä asian kuvittelee. Helpompaa se on siksi ettei sinun tosiasiassa tarvitse olla mikään matematiikan maisteri osataksesi tätä, kunhan ala-astematematiikka luonnistuu, niin opit hallitsemaan laskemisen. Vaikeampaa siksi, että näiden laskujen lisäksi sinun pitää peittää laskeminen kasinon henkilökunnalta ja pysyä laskussa melusta huolimatta koko ajan.
Perus periaate laskemisessa on se että pelaajalla korkeat kortit, 10 ja A, ovat parempia kuin pienet kortit, etenkin 4 – 6, jotka ovat jakajalle parempia. Ässät ja kympit tuovat Blackjackejä, ja kymmenet ovat parempia tuplattavia. Pienet kortit ovat jakajalle parempia koska toisin kuin pelaajan jakajan on lyötävä pätkäkäsiin, eli “stiff handseihin” (12-16) ja pienempi luku on turvallisempi. Kymmenen arvoiset pilaavat pätkäkäden.
Jos poistaisimme ässät pakasta, emme selvästikään voi saada Blackjackiä. Tätä kutsutaan nimeltä ”Efect of Removal”, eli kortin poiston vaikutus. Taulukosta näemme miten kortin poistaminen vaikuttaa entuudestaan etuumme:



Tästä taulukosta siis näemme että miten yhden kortin poistaminen yhdestä pakasta vaikuttaa etuumme. Periaatteessa voimme samalla kaavalla laskea useammasta pakasta poistettaessa kortin/kortteja jakajamalla tulos, ja saamme kohtuullisen tarkan tuloksen millainen vaikutus toimenpiteillä tällöin on. Taulukosta huomaamme että poistamalla yhden ässän pakasta etumme tippuu -.61%. Peli joka antaa talolle .50% edun kasvattaa talon edun siis 1.11% (.61+.51). Talon etu poistamalla tämän yhden ainoan ässän kasvaa yli puolella. Kun taas pakasta poistetaan yksi vitosen, kasvaa meidän etuamme .69% jolloin etumme muuttuu -.50% jo +.19%. Tässä piilee kortin laskun taika. Laskemalla tiedämme mitkä kortit ovat poissa pakasta ja näin millaisella edulla pelaamme juuri sillä hetkellä.

Erilaisia laskutapoja

On olemassa monenlaisia laskutapoja, joista nyt esittelen useimmat mutta puran niistä vain osan. Syy tähän on se, ettei kaikkia kannata edes opetella joko vaikeusasteen takia tai epätarkkuutensa takia.

REKO

Reko (Ridiculously Easy Knock-Out) on yksinkertaistetumpi versio K-O:sta (Knock-Out). Reko on n. 99% tarkkuus K-O:sta mutta on paljon helpompi oppia. Ensiksi yksinkertaistetaan EOR - ylemmästä taulukosta, koska emme aio laskea numeroita kuten .69% ja -.51% pelatessamme; voimme simppeloida ne hyvinkin tehokkaasti, kuten allaolevasta taulukosta näkee:



Rekossa pidämme niinsanottua juoksevaa lukua. Aina kun näemme ison tai pienen kortin, niin lisäämme tai vähennämme sen aiemmasta.Kortit 2-7 ovat arvoltaan 1, 8 ja 9 ovat arvoltaan 0 eli niitä ei huomioida, ja 10- arvoiset ja ässät ovat -1. Harjoituksella alat automaattisesti näkemään ja laskemaan kortit niiden arvon mukaisesti ilmestymisjärjestyksessään.




cards2.gif

Juokseva luku kertoo minkä arvoisia kortteja on jäljellä. Luku kasvaa, kun huonoja kortteja on jaettu, joka siis tarkoittaa että jäljellä olevissa korteissa on meille suotuisampia kortteja. Mitä suurempi luku, sen suurempi etu pelaajalla on, ja tällöin nostetaan panostusta. Kuitenkin pitää muistaa että jakajan voittaminen ei ole satavarmaa, mutta se on todennäköisempää. Allaolevasta kuvasta näet, kuinka etusi toimii yhden pakan Blackjackissä (ei koske pelejä missä black jack maksaa vain 6:5):

Chart2000.gif

 Esi- juokseva luku

Etu ilmenee eri luvuilla pakkojen määrästä riippuen. Tämäjohtuu siitä että poistaessa yhden ässän neljästä yhden pakan pelissä on paljon suurempi vaikutus kuin poistaessa yhden ässän 24:stä - 6 pakan pelistä. Tämän vuoksi laskeminen aloitetaan eri arvoilla eri pakkamääriä käytettäessä, tätä kutsutaan Esi- juoksevaksi luvuksi (eng. Initial Running Count eli IRC). Aina kun kortit sekoitetaan, aloita seuraavasta IRC:stä:




Huomioithan että ylläoleva taulukko käy vain REKO - laskutapaan, arvot saattavat vaihdella eri tyyleillä.

Panostus

Haluat selkeästi panostaa enemmän kun luku on sinulle suotuisa. Tämä pitää kuitenkin toteuttaa varoen, ettet saa kortin laskijan leimaa otsaasi kasinoilla, ja kassan häviäminenkin on riskinä. Ensin valitaan ns. Bet spread, panoskaava. Esimerkiksi 5€ -> 75€ tuottaa kaavan 1 suhde 15, 1:15. Mitä enemmän pakkoja, sen suurempi kaavan on oltava. Tässä on myös etuna se että kasinot ei kiinnitä niin paljoa huomiota jos pelaat laajasti vaihtelevalla panostuksella. Alla muutama esimerkkitaulukko kuinka panostuskaava toimii, lisää asiasta tulee myös myöhemmissä vaiheissa.






Yhdellä pakalla pelattaessa panostamme 10€ luvun ollessa alta -1, 40€ jos luku yli +2 ja jos se on tasan 1, panostamme tuolloin 20€. Ylläoleva systeemi perustuu kuitenkin suureen pelikassaan, yli 10,000€ luokkaa olevaan riskien minimoimiseksi. Keskustelemme näistä myöhemmissä jakeissa lisää.

Pelin kulku

Panostaminen juoksevan luvun mukaan antaa pelaajalle edun taloon nähden, mutta voimme kasvattaa etua entisestään vaihtelemalla peliämme lukuun nähden. Kun meillä on juokseva luku, voimme muuttaa pelipäätöksiämme ottaen korkeat ja alhaiset kortit huomioon muuttamalla perusstrategiaa.
Mikäli korkeita kortteja on enemmän, emme mielellämme ota korttia käteen menee helposti yli. Toisaalta taas tuplaamme mieluusti voitavat kädet sillä korkeat kortit ovat siihen otollisia, ja huonoja jakajalle kun hänellä on matala hole - kortti. Luovutamme todennäköisemmin jakajan näyttäessä korkeaa korttia. REKO:lla käytämme normaalia perusstrategiaa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta:

+2 tai korkeampi
Suurin eroavaisuus on vakuutus. Kun luku on korkea, otamme aina vakuutuksen jakajalla ollessa korkea kortti näkyvillä koska tämä kasvattaa todennäköisyyttä jakajan saada vahva käsi. 




Yhdellä pakalla pelattaessa lisäämme nämä säännöt ylläolevan lisäksi, sillä pelipäätökset ovat paljon tärkeämpiä pelattaessa vähemmillä korteilla:


 Kahdeksalla pakalla pelattaessa jätä 12 vastaan 4 (12v4) pois, sillä sen on todettu olevan huono REKOA käyttäen näin monella pakalla pelattaessa.

Harjoittelu

Tekee mestarin! Suosittelen harjoittelemaan ensin yhdellä pakalla, ja kun tämä onnistuu stereot huutaen (kasinot ovat äänekkäitä paikkoja, ja vuorovaikutuksia esimerkiksi työntekijöiden kanssa ei aina voi välttää, nämä kaikki hankaloittavat luvun pitämistä mielessä), voit kasvattaa pakkojen määrää. Tässä taulukko mistä näet mistä aloittaa, ja mihin kaiken mennessä oikein tulisi lopettaa:




Nettikasinoilla laskeminen

Nettikasinolla pelattaessa laskeminen on osittain turhaa, sillä kortit sekoitetaan joka jaon yhteydessä. Kuitenkin yhdellä pakalla pelattaessa on mahdollista saada suuntaa antava luku käytettäessä yhden pakan REKO:lla, mikäli pelissä on useampi pelaaja ja istut pöydän viimeisenä. Mikäli peli on esimerkiksi 5 pelaajan 1 pakan Blackjack, päästessäsi viimeiseen paikkaan, näet aluksi 11 korttia ja tulevat mahdolliset kortit, jotka pelaajat saattavat ottaa. Yhden pelaajan ottaessa kortin, olet selvittänyt jo 23% pakasta (12/52 eli 3/13 osaa). Jos kaikki vetävät ns. 'nollat' eli 10-11 arvoinen ja pieni 2-6, niin jakajalla ollessa T hoolikorttina, useinmiten kaikki tajuavat ottaa lisää, jolloin tiedät jo 15/52.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti