Sääntöjen vaikutukset


Jotkut säännöt ja käytännöt ovat paljon parempia kuin toiset. Niinpä keskitymme tässä jakeessa purkamaan niitä, ja keskustelemaan niitten vaikutuksesta talon etuun.
Aloitetaan leikkuukortin käytöstä. Jotkut yhden pakan pelit ja lähes kaikki usean pakan pelit jaetaan tiettyyn pisteeseen, jonka leikkuukortti ilmoittaa, ja tämän jälkeen kortit sekoitetaan uudestaan kun pelikierros on pelattu loppuun. Suurin osa yhden pakan peleistä jaetaan tiettyyn määrään kierroksia, riippuen pelaajien määrästä. Leikkuukortin vaikutus perustuu siis siihen että jaetaan tiettyyn pisteeseen kortteja eikä tiettyyn määrään kierroksia. On yleisessä tiedossa että leikkuukortti kasvattaa talon etua, ja tästä keskustelemmekin vähän myöhemmissä jakeissa lisää. Mutta, kohtaamme tässä kohtaa ongelman. Suurin osa kaavioista mitä internetistä ja kirjoista löydät, on juuri laskettu kierroksien mukaan, eikä niissä huomioida leikkuukorttia ollenkaan. Ymmärrettävää sinänsä, koska matematiikkaa harrastavilla tuppaa olemaan intohimo saada täsmällisiä numeroita, ja jos leikkuukortti huomioitaisiin laskutoimituksissa, tällaisia ei saataisi.
Totuus on kumminkin se, ettei leikkuukortti vaikuta jaettuihin käsiin niin paljoa kuin yleinen olettamus on — erotuksena tietenkin yhden pakan pelit, joissa harvoin leikkuukorttia käytetäänkään. Eli pystymme kuitenkin saamaan kohtalaisen tarkkoja lukemia talojen eduista tietyillä säännöillä, leikkuukortti huomioiden.
On olemassa myös toinen ongelma. Säännöt ja pakkojen määrät vaikuttavat keskenään. Tämä tarkoittaa sitä, että emme voi laskea sääntöjen vaikutusta ja vain lisätä sitä pakkojen määrän vaikutukseen saadaksemme totuudenmukaisen tuloksen. Tämän vuoksi aikaisemmassa jakeessa oli sääntöjen likimain olevat desimaalit, auttaako sääntö vai ei. Saisimme hiukan totuutta vastaavia lukuja, mutta tällöin emme huomioisi näiden vuorovaikutuksia pelissä kovinkaan tarkasti.
Tässä jakeessa esittelen taulukoita joissa edellä mainitut vuorovaikutukset on huomioitu.
Taulukot perustuvat simuloiduilla jaoilla tehtyihin lopputuloksiin.
Amerikan säännöt
Seuraavassa näemme yleisimpien Amerikkalaisten sääntöjen vaikutukset peliin prosentuaalisesti. Esimerkki taulukon lukemisesta: Säännön S17 RSA 4 pakan pelissä pelaajan etu on -.440. Tämä tarkoittaa että säännöllä jossa pelataan 4 pakalla, jakajan jäädessä pehmeään 17 ja ässäparin tulessa jo splitattuun ässääsi, saat vielä kerran splitata ne, olet altavastaaja 0,44%. Eli jokaista 100 euroa kohden häviät 44 senttiä. Näet myös joissain säännöissä positiivisen edun. Nämä säännöt ovat erittäin harvinaisia kasinoilla, ja mikäli näitä löydät, niin niihin on lisätty talon etua kasvattavia sääntöjä lisäksi.
Huomioitavaa taulukosta: Yhden pakan cut-card taulukko on suuntaa antava, pieniä heittoja tapahtuu mutta luvut ovat tarpeellisen riittäviä. FIX tarkoittaa että kortteja jaetaan tietty erä, ja CUT tarkoittaa että leikkuukorttia käytetään. 4 – 8 pakan pelit käyttävät lähes poikkeuksetta aina leikkuukorttia joten sitä ei ole erikseen kirjoitettu 4 – 8 pakkoja kuvastaviin sarakkeisiin. Pitch – eli yhden pakan FIX (ei yhden pakan CUT) ja 2 pakan pelit on laskettu 3 pelaajalla ja 60% penetraatiolla. Loput laskettu 4 pelaajalla ja 75% penetraatiolla.


S17 – Jakaja jää pehmeään 17 (soft 17)
H17 – Jakaja jää kovaan 17 (Hard 17, hit soft 17)
DAS – Tuplaus splittauksen jälkeen sallittu (Double after split allowed=
LS – Myöhäinen luovutus sallittu (Late surrender allowed)
RSA – Ässien uudelleen splittaus sallittu (Resplit Aces allowed)



Verrannollinen etu
Tämä taulukko on esimerkkinä verrannollistamaan sääntöjen vaikutusta yleisimpään pelimuotoon Amerikassa ja muuallakin maailmaa, eli 6 - pakan H17 DAS peliin.. Esimerkiksi 6 - pakan S17 DAS RSA LS pelissä saat toimivalla perusstrategialla .371% paremman edun kuin 6 - pakan H17 DAS pelissä.



European No Hole Card (ENHC)
Euroopassa yleinen käytäntö, eli jakaja jakaa vain yhden kortin kuvapuoli ylöspäin, ja jättää hoolikortin jakamatta. Hoolikortti jaetaan vasta sitten kun pelaajat ovat pelanneet omat kätensä ja on jakajan vuoro. Tämä useinmiten kasvattaa talon etua, koska jakaja saa enemmän rahaa spliteistä ja tuplauksista saadessaan Blackjackin, jota ei voida tarkastaa heti alussa koska hoolikortti puuttuu.
Joissain kasinoissa joissa pelataan ENHC peliä sallitaan myös sääntö nimeltä ”Early Surrender vs. Ten” (ES10). Tässä säännössä saat luovuttaa kätesi jos jakajalla on 10 arvoinen kortti, erotuksena että sen pitää tapahtua aloituskorteillasi koska kyseessä on Early Surrender; eli yhtään ylimääräistä korttia ei saa ottaa tai sääntö ei päde. Edut ovat merkitty shoe – peleihin, koska ENHC pitch – pelit ovat erittäin harvinaisia.




Lisäsäännöt
Tässä lisää hiukan erilaisien sääntöjen vaikutuksia. Alla mainittuja sääntöjä käytetään korvaamaan ja/tai lisäksi pääpelin perussääntöihin, joten tämän taulukon luvut tulee lisätä ylempien taulukoiden prosentteihin. Saamme tarpeeksi suuntaa – antavan luvun miten eri säännöt vaikuttavat normaaliin pelimuotoon.



     (nDAS) – Ei tuplausta splittauksen jälkeen (no double after splitting).
     D11 (nDAS) – Tuplaus sallittu vain 11 pisteellä (Double on 11 only).
     D10 (nDAS) – Tuplaus salittu vain 10 ja 11 pisteellä (Double on 10 and 11 only).
     D9 (DAS) – Tuplaus salittu vain 9 – 11 pisteellä, ja tuplaus sallittu splittauksenkin jälkeen mikäli pisteet ovat tältä
     väliltä (Double on 9, 10, and 11 only.)
     ES (S17) – Aikainen luovutus sallittu (Early Surrender) S17 pelissä. Sääntöä ei löydy yhden pakan peleistä.
    ES (H17) – Aikainen luovutus sallittu (Early Surrender) H17 pelissä. Sääntöä ei löydy yhden pakan peleistä. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti